تاریخچه گاه شناسی درختی ( دندرو کرونولوژی)
نوشته شده توسط : ابراهیم ایوبی

گاه شناسی معادل واژه denderochronology است که  dendero    به معنی درخت (tree) و chrono     به معنی زمان(time)  و logy      به معنای مطالعه  و شناخت (study)میبا شد .

اندره داگلاس بنیانگذار علم گاه شناسی اولین شخصی بود که حلقه های رویشی درختان را با حلقه های رویشی چوبهای موجود در ابنیه باستانی تاریخ گذاری تطبیقی نمود تا تاریخ دقیق چوب های مصرفی در ساختمان های قدیمی پابلوهندی را در جنوب شرقی ایالات متحده امریکا تعیین نمود .گذشته بسیاری از جنگل ها هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته و بکر و دست نخورده است و در این راستا درختان به عنوان قدیمی ترین موجودات روی کره زمین معتبر ترین منبع محسوب می شوند درختان کلیه وقایع طبیعی از تاثیرات اقلیم. عوامل مزاحم نظیر فرسایش خاک اطراف ریشه های درختان . فعالیت و فوران آتش فشان های  مجاور رویشگاه . لغزش صخره ها . سیلاب ها آتش سوزی ها . حملات حشرات وآلودگی هوا و غیره ممکن است هیچ گونه آثار زخمی بر روی درختان باقی نگذارند ولی برپهنمای دوایر رویشی تاثیر بگذارد . کلیه این وقایع در طول عمر درختان در حلقه های رویشی ضبط می گردند و در هر زمان از در ختان قابل استخراج وتجزیه و تحلیل اند .[7] .پهنای حلقه رویشی درختان تحت تاثیر فاکتور ژن و عوامل محیطی به درستی هنوز شناخته نشده است .    به عنوان مثال اریکسون و نیکولاس دریافتند که ژنوتیپ های مختلف درختان کاج جنگلی [1]    چندان تحت تاثیر شرایط محیطی قرار نگرفته است .در حالی در کشوری مثل ایران به دلیل عدم وجود سوابق طویل المدت داده های هوا شناسی و عدم آشنایی با دانش گاه شناسی و کمبود ایستگاه هوا شناسی . فقدان درختان مناسب در ارتفاعات پایین و حضور آن در مناطق صعب العبور باعث گردید تا چندان روابط بین حلقه های رویشی و پدیده های طبیعی تاثیر گذار بر رویش درختان مورد توجه و مطالعه قرار نگیرد [13] .

ایران به دلیل واقع شدن رو ناحیه معتدل و به دلیل انکه هر یک از حلقه های رویشی درختانش معرف یک سال رویشی می باشد از این رو مطالعه اقلیم نگاری درختی

 

 

[2]  راروی گونه های حساس رویشگاه ممکن ساخته است .امروزه مطالعات برروی حلقه­های درخت، فقط برای تعیین سن درخت و به یک موضوع خاص ختم نمی­شود.

محققان سایرعلوم از خصوصیات بارز درختان در ضبط تغییرات وقایع زیست­محیطی استفاده نموده و از آن در جهت کشف پاسخ پرسشها و مجهولات علمشان استفاده می­کنند. ارتباط بین فاکتورهای مختلفی مانند اقلیم، عوامل موثر بر اکوسیستمهای زمین و آلودگی هوا و آب، حرکت یخچالهای طبیعی و تحولات منابع آبی، آتش سوزی­ها، پدیده­های زمین­شناسی و... با الگوی رویش درختان، باعث بوجود آمدن شاخه­های مختلفی از گاه­شناسی درختی گردیده که از آن جمله می­توان به : دندروکلیماتولوژی، دندروهیدرولوژی، دندروگلاسیولوژی، دندرواکولوژی، دندروآرکئولوژی، دندروژئومورفولوژی، دندرواینتروکرونولوژی و دندروپیروکرونولوژی اشاره نمود



[1]=pinus sylvestris

[2] = denderoclimatology

 

 





:: بازدید از این مطلب : 1576
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: